Het hoe, wat en waarom van een congres organiseren

Er zijn vele redenen om een congres te organiseren. Let er wel op dat de keuze om een congres te organiseren doordacht is en dat er een plan achter zit. Een congres organiseren voor slechts klantcontact is namelijk niet erg handig. Dat komt doordat een congres nogal een kostenpost kan zijn.

Meestal is het daarom ook de bedoeling dat je je omzet kan verhogen doormiddel van een congres. Dat betekent dat het wel effectief moet worden georganiseerd. Hoe dat moet lees je hieronder.

Een congres organiseren doe je zo

Een goed begin van een congres is goede voorbereiding. Het kost namelijk veel tijd om alles tot in de puntjes te voorbereiden. Meestal bedraagt de voorbereiding minimaal 5 maanden. Dit is zeker een minimum als je een goede spreker wilt uitnodigen.

Zo hebben zij genoeg tijd om een spraakmakende speech te schrijven. Zorg echter dat het congres niet alleen uit slechts speeches bestaan. Anders is het programma erg langdradig en ontstaat er verveling bij het publiek. Kies bijvoorbeeld voor een pauze met een goede catering.

Op die manier komen jouw mensen ook in contact met andere mensen in het publiek. Het klantcontact wordt daardoor een stuk beter. Een goede congreslocatie is daarom ook een must. Niet te klein en niet te groot. Er is namelijk niks ergers dan in een te kleine ruimte rondlopen, waar je amper de ruimte hebt om van de catering te genieten.

Maak promotie

Het is belangrijk dat de uitnodigen op tijd worden verzonden. Ook de kaartverkoop moet niet te laat zijn. Op die manier kunnen mensen voldoende van te voren het congres in hun agenda plannen. Zorg daarnaast dat je congres overal te zien is. Op die manier heb je de grootste kans dat er meer mensen zullen komen.

Bijvoorbeeld via social media als jouw doelgroep jongeren bedraagt.
TIP! Hier vind je tips om van je congres een succes te maken.

Maurits Auteur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *